header

header

söndag 21 augusti 2011

Ett pågående projekt

Jag håller på att röja upp i mitt arbetsrum. Det är en evighetsprocess. Jag har massor av tyger, garn, påbörjade projekt i massor. Det är kul att ibland hitta ett påbörjat projekt och kunna återuppta arbetet med det.
En dag hittade jag ett saknat broderiarbete som jag påbörjat för länge sedan. Jag använder en stramaljväv med tryck mönster som bas. Istället för att använda yllegarn så  broderar jag på  2mm stora pärlstavar. Det krävs att pärlstavarna är så små som möjligt för att motivet skall bli snyggt. Stavar använder jag också därför att jag då får det tätt broderat. Runda pärlor skulle inte alls ge samma fina och jämna effekt.

Pärlorna är 2mm stora pärlstavar. De sys med pärlnål och speciell pärltråd.

En närmare titt på motivet. Den som tittar noggrannt ser att jag broderat himlen med pärlor i 2 nyanser av blått.
Stramaljväven är för flera år sedan köpt vid Vörå handarbetsaffär i Vasa. Jag kan nästan garantera att det fortfarande finns dylika mönster kvar. Mannen var imponerad av att jag faktiskt skall sy med pärlor istället för med tråd. Ibland hälsar jag på honom och visar upp mina "udda" projekt. Så han skall förstå att man nog kan hitta på nya grejer också.

Handgjort är så unikt. På internet finns en hel del små företag som säljer handgjorda kläder och smycken. Härligt att surfa runt bland alla dessa små företag.
Fina, häftiga handgjorda grejer finns t.ex hos Faster Alice. Kolla in vad just du vill ha eller vill ge bort. Ljuvliga presentförpackningar finns också, som pricken över i:et.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar