header

header

söndag 28 augusti 2011

En loppisdag i Vasa

Idag har jag ägnat hela dagen åt shopping utan vare sig dotter eller sambo. Dock hade jag sällskap av en annan loppisfantast och hennes två barn.
Min egen familj trivdes nog bättre hemma. Min önskan var en loppisdag för mig själv så att jag hinner kolla igenom hela Suvi loppis i Sunnanvik. Jag var där i 2h men hann ändå inte igenom hela stället. Det var så massor av prylar och massor av folk... Ett loppis med framgång minsann!
Jag kom hem med 2 fulla kassar med grejer + en vinterjacka som inte rymdes i.



Mina kläder, varav jackan och kjolarna kom från samma försäljare. Den rutiga kjolen är Esprit.


Tjejens tröja och klänningar (2 separata). Tröjan är stickad på stickmaskin. Det syns. Inget varumärke finns. Antingen inköpt i Tallinn på någon marknad eller dylikt eller hemstickad av försäljaren själv eller någon mommo/fammo. Otroligt ljuvlig. Jag skulle aldrig sälja bort en sådan fin tröja. Den ser oanvänd ut.


Tjejens regnjackor

Regnkappa str 86-92, regnjacka rosa typ strl 96, 2 klänningar strl 74, tidningsmapp, 2 kjolar till mig, 2 halsdukar till mig, stickad tröja strl 68-74, tröja till farmor, 3 fotoramar, vävram för barn + en vinterjacka till mig. Allt för 33,50e.
Sen var vi till stan.  Jag var inte särskilt imponerad av försäljarna på torget. En hel del saknade prislappar på sina varor. På torget köpte jag bara en lekgrej till damen för 1 euro. Den visade sig vara lite trasig. Det såg jag då jag tog bort prislappen hemma. Visserligen lätt att fixa i ordning själv. Men ett stort minus till den försäljaren som inte vänligen kunde påpeka att grejen var sönder. Nå, för en euro hade jag ju köpt den ändå.

Jag förundras fortfarande över alla de synligt smutsiga och väldigt urtvättade kläder som finns på loppisarna. Köper någon verkligen dem? Vissa försäljare har typ 30 babyplagg i sina hyllor varav ett ser något så när rent och snyggt ut.
Dock fanns det väldigt snygga märkeskläder också. En del Tommy Hilfiger, Benetton och Esprit. Exempelvis en ljuvligt snygg Burberry jacka i strl 74 för 14 euro. Dock anser jag inte att min dotter behöver klä sig i Burberry ännu i den här klått-åldern.

Annat intressant jag kunnat konstatera var att kläderna och kvaliteten är mycket bättre på loppisarna i Närpes. De kläder jag sett till salu på Uf-föreningarnas loppisar i Övermark, Yttermark, Böle och Nämpnäs och Rangsby har varit både billigare och bättre i skick.
Jag minns i somras på Nämpnäs paviljonen att jag såg en svensk tjej köpa en norsk lusekofta för 5 euro. Ett verkligt fynd. Alla som varit till Norge och kollat in tröjorna vet vad de kostar där. Om den tröjan var äkta norsk eller ej vet jag inte. Men idag såg jag en lusekofta på Suvi loppis för 60 euro. Prisskillnad minsann!

Så var jag ju tvungen att kolla in Fyndis i Smedsby, som jag tidigare inte besökt. Men jag hann inte kolla mycket. Jag kom dit ca 15.30 och de stänger kl16 på söndagar. Det var litet. En hel del grejer där med. Jag hade nog gärna kollat runt i en timme iallafall. Ett par Bamsebyxor (modell pojke) för 1,50e fick jag med mig hem.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar