header

header

lördag 16 juni 2012

Sommarsysslor

Jag hinner visst bara skriva blogginlägg på lördagar numera. Men det är ju sommar och mycket annat roligt att göra.
Min sambo har varit i Sverige hela veckan och kom hem igår. Som vi har väntat. Speciellt lillsessan vår som oräkneliga ggr per dag sagt "Pappa". Sen när pappa kom hem var hon mest intresserad av vad han hade i väskan. Att plocka upp väskor med grejer vi har handlat tycker hon är jätteskoj.
Pappa hade hem en liten ute plaskdamm (som det heter i Sverige), en liten tre hjuling med styrpinne, några nya bodyn, en leksaksmobil, några böcker (men de sparar vi till julen) och ett säkerhetskoppel till sin dotter.


leksaksmobilen
Kopplet går även att ha bara runt handleden. Men än så länge tror jag nog att det funkar bäst att ha hela utrustningen på. Så nu får damen vår gå själv på marknaderna i sommar. Det där med att sitta i vagn blir ju tråkigt rätt snabbt. Dessutom hämmar vagnen den motoriska utvecklingen. Så sägs det enligt planchen på väggen vid rådgivningen här i Övermark.
Bäst var helt klart leksaksmobilen. Varför köpte han bara en, tyckte jag. Tjejen vår är så urförtjust i mobiler, plånböcker, nycklar, fjärrkontroller. Allt med knappar, läten och draglås skall hon fingra på.
Jag fick även hem min beställning från Panduro och IKEA. Roligt roligt! Nu kan jag pyssla ännu mer. Det är bara tiden som inte räcker till.
Dessutom tycker jag att sommaren är till för att lite ta det lugnt, slappa och njuta. Min sambo håller inte med om det. Han har otaliga projekt på gång.  Bygga bastu, altan, stängsel, måla taket, fixa ved, vedbod, klippa gräs.
Men jag vattnar blommor, odlingslådor och potatislandet till en del. Så långt slangen räcker. Sen vispar jag strålen upp och ner och gör mönster och försöker få vattnet att räcka så långt bort som möjligt. Tjejen har också lärt sig att vattna. Men för varje gång vi varit ute på åkern så blir det att byta kläder och tvätta av henne då vi kommer in. Hon är lerig som bara den. Men roligt är det :)

I sommar har jag också tänkt njuta lite av läsning. Matteböcker och ellära i all ära. Men nu tar jag time off från det i två månader. Jag har städat ur nåt skåp läs i volymmätt endast en hylla än så länge hos mina föräldrar och hittat mina gamla ungdomsböcker. I våras började jag med att läsa de engelska Sweet Valley böckerna jag hade. Nu har jag övergått till mina fina Lotta-böcker. 

Mina fina Lotta-böcker

Jag ligger och skrattar i sängen bredvid min sovande dotter. Dessa gamla hederliga böcker från 80-talet är ju så rogivande och lättlästa. Lotta menar väl, men klantar alltid till det på ett lustigt vis. Jag har läst dessa böcker förr, men de går att läsa om igen. Jag kommer aldrig att sälja mina Lotta-böcker. Jag vet inte om de ännu säljs i bokhandlar. Jämfört med dagens ungdomsböcker är dessa nog helt annorlunda. Lotta-böckerna är tidsenliga med 70-80-talet. Som min barndoms somrar utan internet och mobiltelefoner. Jag hoppas att min dotter vill läsa om Lotta i framtiden. Böckerna har ett fint vårdat språk, lite åt det poetiska hållet, eller hur man nu skall förklara det. Iallafall ett helt annat sätt att skriva ungdomsböcker då än vad som skrivs nu.
Just nu läser jag Glad sommar,Lotta.
Lämplig läsning inför midsommarveckan.

En humoristisk bok om Lotta Ryd och hennes upptåg


Vi firar inte midsommar på något speciellt sätt. Bortsett från att vi ifjol förlovade oss på midsommarafton. Kanske vi borde fira vår 1-åriga förlovningsdag i år då.
Tja, vi firar väl på vårt sätt. En grillad korv och en glass här hemma.

Glad midsommar till er  i förskott.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar