header

header

måndag 18 juni 2012

Myggbiten

Förra fredagen den 7.6 vaknar min dotter med myggbett på ögonlocket. Hon gnuggar och gnuggar förståss. Lite svällde det upp. Men betten var så gott som borta till onsdag 13.6. Sen igår morse 17.6 hade hon igen röda prickar, som myggbett på ögonlocket. Nog vore det ju konstigt om hon kunde bli myggbiten på samma ögonlock två veckor i rad och tre stick även denna gång. Så nej, det kan ju inte vara möjligt. Det måste helt enkelt vara samma myggbett som nu blivit inflammerade. Under söndagen svällde ögonlocket upp men hon kunde ändå se. Vi satte isbitar i trasa på. Det var inte populärt.
Sen i morse var ögat helt igen svullet.
Vi som skulle få lekkompisar på besök idag. Det fick vi skjuta fram. Vi vill ju inte skrämma bort nån liten kompis. Det ser ju nog lite otäckt ut.


Enögdheten verkar inte besvära fröken nämnvärt
Det blev en tur till akutmottagningen. Flytande Aerius på recept och en kortisonspruta i benet. Duktig var hon. Lite gråt, men det var borta så fort hon såg burken med små leksaker som hon fick välja ur. Vi tog en rosa seg ödla. Den är ännu hel, konstigt nog. Hon satt och drog ut den till det femdubbla i bilen.
Patienter kastade bekymrade blickar på mitt lilla enögda troll och undrade vad som hade hänt. Imorgon skall vi återvända till akuten. Hoppas vi får träffa samma snälla rikssvenska doktor då också. Han var jättebra, faktiskt.

Sen åkte vi till mormor och morfar och åt lunch, min enögde bandit och jag. Sen av nöden var vi tvugna att åka till halpa-Halli och köpa nya skor. De gummitossor som vi köpte i våras ser inte ut för världen längre. De är så sandiga och gröna av gräs att det nu blir endast hemma-skor. Sen har vi visserligen ett par finskor i strl 22. Dom har vi nu använt. Men de är för stora och hon snavar på sina egna fötter och faller omkull. Med ett öga så snubblar hon ännu mer. Så mormor sponsrade nya skor. Vi köpte tre par billigt, på rea. Så nu har hon fina sandaler strl 21, extra tygskor strl 21 och ett par tyg skor strl 22 till nästa sommar.
Egentligen borde vi ju köpa gummistövlar också, i strl 20. Vi har ett par i strl 21 men de ramlar bara av. Idag blev det dock inga gummistövlar för jag glömde helt bort det då jag såg en av mina favoritartister (den skönsjungande och stiliga) Johan Becker med fru Carola och barn vid gummistövlarna. Synd att jag aldrig lyckas se dem uppträda, alltså sjunga, live.
På Halpa-Halli fick damen också bekymrade blickar på sig av gamla tanter. Å jo, man kan börja se ut såhär av myggbett. Åtminstone vet vi nu att dottern är lika känslig för myggor som jag. Vanligen brukar jag äta Heinix hela somrarna. Dock har jag inte ätit det nu på några år och klarat mig bra. Men i år verkar det vara ett riktigt myggår. Vi har massvis med mygg runt huset. Så antihistamin direkt till vår dotter vid bett på besvärliga ställen på kroppen i framtiden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar