header

header

måndag 22 september 2014

Matlagning med Caroline

Marthaförbundets Caroline Heikkinen arbetar med projektet "Vi och vår baby". Det fanns ännu möjlighet att vara med så vi nappade på. I fredags kom hon på besök och vi kokade mat tillsammans med henne. Ekologiskt så klart.

Småkockarna


Smoothie med svarta vinbär, naturell yoghurt, apelsinjuice och banan. Syrligt blev det och jag fick dricka upp det själv sen. Men jag gillade det. 



Kalops och potatis-palsternacksmos. Därtill sallad av riven rå rödbeta, morot och äpple. Även en liten kräm på svarta vinbär och päron blev det. Plus en babymat variant med kött, morot och potatis. 




Grahamssemlor



Det blev god och hälsosam husmanskost. Vi hann laga mycket mat. Storasyster tyckte verkligen om sina semlor och åt 4 stycken på raken. Hon äter annars inte bröd så det var bra att det smakade. Jag gillade verkligen moset och kalopsen. Caroline lärde ut många bra knep. Så nu kan jag tänka mig att göra kalops igen. Förr tyckte jag att det bara blev segt. Men jag kokade köttet för kort tid.

Som om inte fyra timmar i köket var nog. På kvällen gjorde jag också en till omgång med zucchini relish och frös in lite päron i bitar.


Pirkka Smoothie hedelmäsekoitus 500 gIdag har vi också gjort smoothie men med Pirkkas smoothie fruktbitar (mango, papaya, banan...), apelsinjuice, naturell yoghurt och banan. Den varianten drack även övriga i familjen. Idag har jag även hittat på att göra risottoris med räkor, paprika,saffran och vitlök. Helt okej. Min sambo ville ha vaniljbollar. Jag lade i 4 dl havregryn istället för två. De smakade gott, men jag föredrar nog chokladbollar själv. Jag gjorde också lakritsbollar igen. Denna gång med endast 1 tsk lakritspulver. 1 msk var för mycket för mig. Jag rullade inte heller bollarna i lakritspulver. Receptet kommer från ClinaSvenskon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar