header

header

söndag 14 september 2014

Ekologiskt och gott

morotsliv

Igår var jag på en föreläsning om att "Rena din kropp med raw food". Ila Nordman som bloggar på Morotsliv höll i föreläsningen. ALLA borde gå på hennes föreläsningar nångång. Det är väldigt inspirerande. Alla kan förändra sina konsumtionsvanor och matvanor till det bättre med Ilas råd och hjälp. Vi fick smaka på en god och nyttig smoothie, chaga te och fick fina tips om hur vi kan äta ekologiskt och må bättre.

Steg 1 för mig
Igår köpte jag en Brita kanna för att rena vattnet. Jag är uppvuxen med källvatten. Då jag flyttade till Vasa 1997 köpte jag min första vattenrenare. Vattnet i Vasa smakar inte alls gott för den som är van vid källvatten. Vattnet här i Övermark är väl okej, men för att undvika att vi får i oss onödiga tungmetaller så skaffade jag nu en kanna igen.

Dessutom köpte jag en kroppsborste för lymfrening. Varje morgon i minst 3 månader skall man borsta, massera kroppen i cirklande rörelser, 5 -10 minuter. Då får man igång lymfflödet och dessutom blir huden mjuk och lenDet är ju inte så svårt. Inte dyrt heller.

Steg 2
Då mina citroner anländer på fredag skall jag ta itu med njurrening och kontinuerlig leverrening. Jag slår ihop de två till ett. Dessutom gillar jag inte vitlök. Så det får bli: Ett glas vatten + 1 msk olivolja + 1 citron + 400 mg magnesium. Drick 2 ggr per dag i 3-4 veckor. Det hjälper också till att rena lymfnoderna.

Det är de första och enklaste reningsprocesserna som jag skall börja med. Fasta är inte riktigt min grej. Men lite raw food skall nog tillverkas, syrade morötter och surkål.


Nu har Solsidan börjat sälja frukter igen. Om du inte är med i en eko-ring så gå in på http://solsidan.uus.fi/ och registrera dig. Då kan du kolla in utbudet av produkter. Jag har nyss klickat hem en beställning av broccoli, blomkål, batat, citron, rucola, avokado, banan och gurka. Allt ekologiskt. Den 19.9 kommer min ekolåda till avhämtningsplatsen i Övermark.
Om du bor i Övermark och vill vara med i vår eko-ring. Registrera dig och sätt Övermark som namn på eko-ringen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar