header

header

onsdag 3 september 2014

Att komma igång...

Hösten är typiskt en sådan årstid då det är dags att börja röra på sig, om man inte annars brukar göra det. Alla tidningar om träning kommer med kom igång tips. Vuxeninstitut och föreningar startar sina gympagrupper igen.
Redan i början av graviditeten köpte min sambo ett gåband till mig för att jag skulle kunna röra på mig även inomhus. Det är ju så viktigt att röra på sig, inte minst för blodsockrets skull. Tyvärr fick jag ganska tidigt sammandragningar och desto mer jag rörde på mig desto mer kändes det i magen. Jag kunde gå i en hastighet på 2 km/h på gåbandet. Ökade jag takten så fick jag sammandragningar.
För att komma igång efter graviditeten så gick Madde Ilmrud (känd från Familjen Annorlunda) på sitt gåband 30 minuter varje morgon. Min tanke var att göra det samma. Det hade jag glömt bort, tills jag häromdagen kom på att det var ju just det som jag skulle ha mitt gåband till.

Så i måndags den 1 september började jag på. 30 minuter hann jag aldrig med, men 10 minuter i en hastighet på 5 km/h. Mycket roligt att kunna gå utan att få sammandragningar. Det var en befriande känsla. Tisdag hann jag gå 2 gånger 10 minuter. Båda dagarna har vi också varit ut på vagnpromenad. Idag är det soligt och varmt ute så nu är vi också på väg ut på promenad med vagnen. Storasyster har lärt sig att åka cykel på stora vägen. Det går rätt bra. Hon har mer och mer lärt sig att fokusera på att köra och titta framåt samtidigt. Nu orkar hon köra till och från Församlingsstugan, vilket blir ca 2 km skulle jag tro.

Snart börjar även "kom i gång efter förlossningen"- gympan och föräldra-barn gympan. Så visst har vi alla chanser att komma i gång i höst. Lite mindre tid vid datorn och mer tid till motion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar