header

header

fredag 29 augusti 2014

Vårt ekologiska hem

Idag är det lätt att hitta ekologiska produkter i närbutiken och på webben. Det här är produkter som vi använder dagligen.

Havremjölk och sojamjölk är produkter som jag själv använder eftersom jag har diagnosen mjölkprotein intolerans. Men chokladmjölken är nog lite för stark tycker jag. Idag hittade jag också kokosmjölk i 1 liters förpackning. Undras hur den smakar?


Paulúns flingor är kanske inte ekologiska men osockrade och med lågt GI värde. Myllärin olika flingor är dock ekologiska och inte hemskt dyra heller. 




Ekologisk modersmjölkersättning från Arla fungerar bra för lillasysters mage. Denna säljs på K-Citymarket, Prisma, Eepee och K-supermarket.



Urtekrams produkter säljs av S-kedjan i Finland. Således Prisma och Eepee har dessa produkter. Här kan man hitta många av Urtekrams produkter. K-butiker och Halpa-Halli säljer istället den gula flaskan med "Babywash"



FLOW kosmetiikka är ett webbföretag som säljer schampotvålar och kroppstvålar. Schampotvålarna kostar ca 9 euro styck men är väldigt dryga. Dessutom bör man inte och behöver inte heller tvätta håret så ofta då man använder dessa. Inget kli i hårbotten mera sedan jag började använda ringblomma tvålen för torrt hår. 




 Ekologiska tandkrämer utan fluor har vi använt i ett år nu. Jag var nyss på kontroll till tandhygienist och jag hade inte fått några förändringar på mina tänder. Jag använder Urtekrams tandkräm med aloe vera men även Dentosals som innehåller både naturligt salt och fluor. Storasyster i familjen använder Weledas (som säljs utan Hello Kitty klistermärke) men även Lidls eget barntandkräm, eftersom det innehåller bara hälften så mycket fluor än vad andra märken har. Inga hål i tänderna har hon heller. Men så använder vi nog xylitol tuggummi också. Först nu i 3,5 års ålder har storasyster lärt sig att spotta ut tandkrämen. Tidigare bara svalde hon ner alltihopa.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar