header

header

lördag 23 augusti 2014

Het debatt på Mirkas blogg

Mirka med 12 barn blir ofta ifrågasatt för hennes åsikter och agerande. Många ser upp till henne, men det finns även de som ifrågasätter allt. Bara för att hon är en "kändismamma" anser vissa att det går att ge henne mer kritik. Nu gäller debatten huruvida Mirka har sina barn på dagis och är hemma med det yngsta medan Carola Wetterholm i sin tur inte har haft sina barn på dagis då hon varit hemma med en bebis. Carola är numera ensamstående mamma till sina 9 barn. Det finns många olika åsikter om detta. Vissa anser att Mirka utnyttjar skattebetalarna med att få föräldraförmåner. Men alla föräldrar får föräldraförmåner oavsett mängden barn. Den som har fler barn får mer pengar. Är det inte logiskt och rättvist?

Detta är ett ämne som kan diskuteras hur länge som helst. Jag har själv jobbat på dagis och ser det hela ur två perspektiv, både som dagispersonal och som mamma.
Det är faktiskt jobbigt med en 9 månaders - 1 års baby på dagis. Speciellt om det i gruppen finns 12 stycken av dom. Små dagisgrupper är att föredra. Men i dag finns det inte samma möjlighet till det längre. Alla barn är olika. Men jag har upplevt att bästa åldern att sätta ett barn i förskola/dagis är vid 2,5 års ålder. Som mamma har jag den åsikten att jag vill att mitt barn skall vara blöjfritt och utan napp då barnet börjar på dagis. Gärna att barnet förstår tal och kan uttrycka sin vilja, säga ja och nej. Det underlättar vid matsituationer och vid konflikter. Att barnen kan berätta för dagispersonalen om någonting känns fel, barnet känner sig sjukt eller annars bara är ängslig.

Här är några av Mirkas kommentarer:

Carola Wetterholm
Jag är övertygad om att det skulle bli enklare för fler att ha sina barn hemma om fler hade det, hänger ni med? Att gå ensam hemma är lite tråkigt men om inte syskon fick gå på dagis när de fått småsyskon skulle det nog innebära att öf och kyrkis fick mer småbarn och inte bara bebisar och det skulle ju jag gilla:)
Och det skulle inte vara så stora barngrupper osv.
Jag tycker alltså inte att det är ok med barn på dagis när man har småsyskon hemma.
Så tycker JAG, och Mirka tycker nåt annat :) vi står långt ifrån varandra i denna fråga, men jag förstår hennes resonemang och allt är relativt. Vi gillar varann ändå <3
Men man får inte hänga upp sig på antalet barn. Jag tycker det är lika illa att familjer som får sitt andra, tredje barn har storasyskonet på dagis.
Framför allt i de fall där storasyskonet skolas in preciiiis innan bebisen föds.. Snacka om att bli dissad ..
Jag älskar som sagt att få medhåll:) och önskar att fler valde som jag, men tror att alla familjer gör de val som passar dem bäst. Ibland tror jag dock att man följer strömmen, alla sätter barn på dagis när det kommer syskon så då gör jag det med.. Utan att tänka efter. Typ.
Man får lov att respektera folks val även om man inte själv skulle göra dem:)
Jag gillar Mirka super mkt fast hon har barn på dagis och jag har mina hemma


 Min äldsta dotter som är 3,5 år, är än så länge inte heller på dagis. Jag tycker själv att det är fel att sätta ett barn i dagvård just före ett syskon skall födas. Jag håller med Carola Wetterholm där om att barnet då kan känna sig "dissad". Dessutom skriver hon en bra sak till. Det skulle vara enklare för fler att ha sina barn hemma om fler hade det. Det skulle finnas fler hemma-mammor, som kunde träffas sinsemellan.

Mirka Norrström
Fast nu får ju mina barn själv välja, varje morgon om de vill åka till dagis eller inte. När de vill stanna hemma så får de det ;-) Det handlar inte alls om att kunna eller inte kunna ta hand om de barnen man har utan att som förälder göra det man tror fungerar bäst för barnen! Och där skiljer vi föräldrar åt mot andra ibland MEN det betyder inte att någons sätt är bättre än den andres!

Cina
Jag är 52 år och har 3 barn och ett litet barnbarn. När mitt mellanbarn föddes så var reglerna så att om barnet var 4 år så fick dom gå på dagis 3 timmar/dag och innan lunch, Min äldste fyllde 4 år, 3 månader efter bebisen var född så han åkte ut!! Han var förtvivlad och grät och blev helt deprimerad. Han trodde han hade varit dum så därför han inte fick vara kvar. Till slut gick det så långt att jag fick kontakta läkaren på BVC. Hon skrev direkt ett intyg och sa att vissa barn har ett stort behov att umgås med andra barn. Jag fick en lycklig liten pojke som fick gå tillbaks till sitt dagis. Och det där med skattepengar, dom betalar ju skatt båda två så vad är problemet? Nej koncentrera ditt gnäll på tex alla dom kriminella som sitter i fängelse för diverse brott. Dom sitter där och gnäller att maten är dålig, vakterna är idioter och inget internet. DOM försörjer vi med våra skattepengar också, vilka väljer DU att ”sponsra” ?
Låt alla familjer välja hur dom vill leva sitt liv med sina barn!!!
Brukar inte irritera mig på alla de bloggar jag läser, men här kunde jag bara inte hålla tyst.


Ja, precis, vi försörjer många andra med våra skattepengar, inte bara hemma-mammor. Vem ger DU hellre dina skattepengar till?

Nu har jag haft den turen att jag kunnat jobba kvällar, haft barnpassningshjälp dagtid av mormor/farmor de få timmar som jag då jobbat. Det har fungerat i tre år utan dagvårdsplats. Men det kanske inte fungerar för alla. Arbetsplatserna ställer också krav på sina arbetare idag. Det är inte säkert att arbetsplatsen tillåter vårdledighet heller.

Det är mina tankar kring "förskola eller ej". Huruvida Mirka, Carola eller någon annan har sina barn hemma eller i förskola så är det deras beslut. Jag gillar Mirka och Carola lika mycket ändå. De är duktiga som har så många barn. Jag unnar verkligen Mirka att få ha lite "ledig tid" från de större barnen. Tolv barn är ändå rätt många att ständigt hålla koll på själv. Mirka har nog fullt upp ändå. Sannerligen har hon också rätt till föräldraförmåner. Att det ens behöver diskuteras...

Läs Mirkas blogginlägg och kommentarer hon fått  http://blogg.loppi.se/tolvbarnsmamman/2014/08/21/okej-jag-tar-denna-diskution-en-gang-till/#comments

Läs Carolas blogg http://blogg.loppi.se/familjenannorlunda/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar