header

header

söndag 10 augusti 2014

Svensk Damtidning

Det är länge sedan jag prenumererat på någon tidning. Nu har jag beställt 30 nummer av Svensk Damtidning i pappersformat. http://svenskdam.se/. Jag valde den tidningen eftersom jag gillar att läsa om adeln och kungligheter.
Idag började jag fundera på begreppen greve och grevinna, slott och herrgård. Här i Österbotten finns det knappast några större herrgårdar eller slott. Inte vad jag vet om. Men i Sverige finns det ganska många slott. Jag hittade en lista över dem på wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_castles_and_palaces_in_Sweden

Slott är fina. Men så mycket att städa. Fast de som bor i slott städar knappast själva. Idag har vi piskat mattor, dammsugit och torkat golv. Det var nog länge sedan mattorna blivit piskade och golven tvättade. Tur att vi inte har något slott eller någon herrgård att städa. Jag blev svettig av dagens städning ändå.



 Kungliga Bröllopssajten

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar