header

header

lördag 25 maj 2013

Jag förstår inte...

Nej, det gör jag faktiskt inte. Jag tycker att det är ett totalt vansinne.
Jag har de senaste dagarna följt med händelserna i Stockholms förorter. De lugna och förut trygga förorterna har plötsligt förvandlats till något helt annat. Hur är det möjligt?

Enligt de personer som Aftonbladet intervjuat handlar det bland annat om tristess. Ungdomarna har tråkigt, inget att göra. De är arbetslösa eller utan sommarjobb och ser negativt på framtiden. Ungdomarna är sådär 15-18 år.
Så för att göra något åt saken och för att få politikerna att förstå så bränner de ner bilar, skolor, slår sönder en pizzeria osv.
Nå, är det lösningen på problemet? Blir arbetsmöjligheterna större av att man som 18-åring hamnar i polisens straffregister? Mår man bättre av att bränna ner oskyldiga människors bilar? Nej, knappast.

Jag hade inte heller något sommarjobb då jag var 15-18 år. Visst, jag hade föräldrar som hade växthus och kunde jobba där. Men jag blev inte rik på det. Fortfarande har jag inte ett heltidsjobb. Men inte i min vildaste fantasi skulle jag kunna få för mig att gå och bränna ner grannens bil för att protestera mot att Närpes stad inte heltidsanställer mig. Nej, det vore totalt idiotiskt.

Ta i tu med problemet på ett positivt sätt i stället. SKAPA din egen arbetsplats. Det är lättare sagt än gjort. Men det handlar ändå om Sverige. Landet där, vad jag har förstått, allting är möjligt bara man själv vill och verkligen försöker. I mitt jobb möter jag många invandrare här i Finland och jag brukar alltid säga till dem att Sverige är så bra. Där är det billigare att bo, handla, maten är billigare. Jag har alltid marknadsfört Sverige som ett bra land. Det tror jag fortfarande på. Men ingenting kommer gratis. Inte för nån. Möjligen för kungafamiljen då. Men de har också en svår uppgift att kontinuerligt fullfölja.
Alla måste kämpa för sin plats i samhället. Politiker kan inte heller skapa en massa arbetsplatser. Man kan inte leva i den tron att NÅGON ANNAN skall fixa allt åt en. Politiker är ju inte mer än människor heller. Å som jag tidigare uttryckt; Sverige ÄR ett bra land.

Vi hade ju tänkt semestra i Stockholm i sommar. Men ännu har vi inte bokat några biljetter. Vi avvaktar tills oroligheterna lugnat ner sig. Jag vill ju helst komma mig hem igen också, i en hel bil.

För den som ännu undrar; Vad har hänt? Aftonbladet har gett en lista på veckans rapporterade händelser.

Här är en sammanfattning av oroligheterna i Stockholms förorter  
Natten mot måndag
21.54 - Ungdomar maskerar sig. Bilbrand Bergengatan.
21.57 - 3 patruller beordrade, bilbrand Norgegatan/Bergengatan
22.00 - Patrull iakttar bilbrand.
22.03 - Stenkastning mot patrull. 1 polis skadas på gångbro.
22.40 - Flaskor kastas mot patrull
22.49 - Försök mordbrand, hunddagis Oslogatan
22.56 - Kastar smällare mot moské Edvard Griegs gång. Våld mot tjänsteman.
23.10 - Större samling människor kastar sten Husby torg. Våld mot tjänsteman
23.11 - 6 ungdomar samlar sten samt maskerar sig. Husby gårdsskolan
23.14 - Våldsamt upplopp Husby C, 40-tal till attack mot polisen.
23.20 - Försök grov misshandel på polis genom stenkastning.
23.27 - Pizzeria Trondheimsgatan sönderslagen.
23.38 - Patrull och hundpatrull beskjuts med laser.
23.39 - Skadegörelse Husby Gårds skola.
00.00 - Stenkastning mot polisfordon
00.03 - Försök till våld mot tjänsteman genom stenkastning.
00.42 - Patrull blir beskjuten med laset, Norgegatan.
00.45 - Brand i miljöstuga Bergengatan.
01.30 - Mordbrand Nordkapsgatan p-garage, 50-tal fordon skadade.
01.37 - Bilbrand Trondheimsgatan, spred sig till fastighet, försök till mordbrand.
01.40 - Patrull springer ikapp tjej som blir omhändertagen enl PL 13, förs till polisstation.
02.05 - Brand Husby gårdsskola, försök till mordbrand.
02.30 - Ett 50-tal personer boende på nordkapsgatan 4 evakueras till SL-buss pga rökutveckling. Återgår till lgh efter ca 45 min.

Natten mot tisdag
21.58 - Oslogatan, bilbrand 3 bilar, stenkastning mot poliser.
22.16 - Containerbrand Själlandsgatan.
22.56 - Oslogatan, bilbrand (färdtjänstbuss)
23.16 - 50-60 personer, våldsamt upplopp, laser, stenkastning, knallskott, 2 gripna, Dovregatan.
23.49 - Bilbrand Trondheimsgatan.
00.00 - Brand ÅVC, Helsingforsgatan
00.06 - Brand container, Sibeliusgången.
00.12 - Bilbrand, Norgegatan.
00.16 - Bilbrand, 4 bilar, Norgegatan, 1 gripen.
00.17 - Bilbrand, stenkastning mot RC som backar ur.
00.31 - Skadegörelser Elinsborgsskolan
00.34 - Bilbrand Hyppingeplan
01.32 - Bilbrand, 3 bilar, Narviksgatan.
01.39 - Bilbrand, Husby Kyrka
01.57 - Bilbrand Trondheimsgatan, spridningsrisk mot närliggande byggnader.
02.08 - Brand container, Nykarleby
02.41 - Skadegörelse Husby träff. 8 rutor krossade, försökt tända på byggnaden.
02.50 - Bussbrand, kraftig spridning, Dalhagsskolan, Lofotengatan
02.56 - Brand ÅVC, Helsingforsgatan
03.13 - Bilbrand, Malaxgatan.
03.31 - Stenkastning mot polis, 10-tal personer. 4 personer grips. Husbybadet/Norgegatan.

Natten mot onsdag
20.50 -  Bilbrand, Tenstastråket
21.10 - Stenkasting mot polis, Husby C
22.03 - Bilbrand, Langelandsgatan
22.13 - Brand i "bås" bredvid skolan, Igelbäcksskolan.
22.43 - Bilbrand, Ärvingeskolan
23.10 - Bilbrand, Axbyplan
23.31 - Bilbrand, 5 fordon, Drabantvägen.
23.47 - Byggnad brinner, Husby gård.
23.55 - 1 person gripen för mordbrand.
00.35 - Brand förskola, Lofotengatan
00.46 - 20-tal ungdomar kastar sten på förbipasserande.
00.47 - Bilbrand, Nordkapsgatan
00.52 - 2 personer grips förberedelser skadegörelse
00.57 - Brand (oklart), Mellanbyplan
00.59 - Bilbrand, Nordkapsgatan
01.18 - Bilbrand, Bergengatan
01.31 - Förberedelse skadegörelser, 3 gripna, Själlandsgatan
01.36 - Bilbrand på garage, Nordkapsgatan
01.46 - Träd brinner, själsslocknar
02.32 - 1 person grips, förberedelse till grov misshandel.

Natten mot torsdag

22.15 - Stenkastning mot polis, skadegörelse mot polisfordon. Nidarosgatan

22.35 - Bilbrand, Hägerstalund, Kista22.40 - Bilbrand, Hjulsta torg

23.00 - Bilbrand, 2 bilar, avspärrning. Tenstavägen23.10 - Bilbrand, Hjulta bollplan

23.38 - Bilbrand, 2 bilar. Våldsamt upplopp, stenkastning mot poliser, grön laser skjuts mot polis

.23.59 - Brand/skadegörelse Elinsborgsskolan.01.20 - Skadegörelse Kista närpolisstation. 2 fönster skadade

.01.35 - Bilbrand, Risingeplan.

01.55 - Bilbrand, Oslogatan. Lastbil brinner. Mycket ungdomar i området. Stenkastning mot polis, polis beskjutna med grön laser

.02.10 - Bilbrand, Hulstastråket.

02.25 - Bilbrand, Silversmedsplan.

02.25 - Brand, byggnad tillhörande Rinkebyskolan.

03.00 - Bilbrand, Tensta allé.


Natten mot fredag
20.00 - Bilbrand, Rinkebyplan.
21.30 - Larm på Hindertorps gränd, Spånga. En gripen för försök till skadegörelse och inbrott.
22.30 - Fullt utvecklad brand i Elinsborgsskolan i Tensta. Släcktes 23.15.
22.50 - Bilbrand i Fornhöjden i Södertälje. Polis attackeras med stenar.
23.30 - Brand på poliskontor samtidigt som butiksfönster krossas i Älvsjö. Åtta personer födda mellan 1988 och 1992  grips för våldsamt upplopp och försök till mordbrand mm.
23.30 - Brand, Västerbybacke. Polis och räddningstjänst möts av stenkastning.
00.20 - Fullt utvecklad brand i Kista Montessoriskola.
01.00 - Bil stoppad i Södertörn. Fyra personer grips för förberedelse till mordbrand.
01.30 - Misstänkt föremål vid Polisstationen i Skärholmen. Undersöks av bombtekniker som konstaterar att det är ofarligt.
02.15 - Bilbrand som sprider sig till delar av Jordbro centrum.
03.00 - Brand i föreningslokal, Dianelunds koloniområde.

Källa: Polisen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar