header

header

lördag 5 juli 2014

Utflykt till Ähtäri

Planen var att tidigt på onsdagsmorgonen åka till Ähtäri för att tillbringa dagen på djurparken och natten i en stuga på campingen. Vanligtvis vaknar jag vid 6-tiden på morgonen och ammar lillasyster. Så tanken var att vi skulle stiga upp kl.6 och åka iväg kl.8. Visst hade jag säkert vaknat, lyft lillasyster bredvid mig och sedan somnat om. Kl. 8.10 vaknar jag av att lillasyster grymtar om att nu är maten slut här och det krävs mer ur flaska. Jag undrar varför inte min sambos väckarklocka ringt. Han har inte ställt någon klocka, eftersom jag påstod att jag skulle vakna. Jag använder ju väckarklocka till matningarna. Men nu hade jag inte ställt klockan att ringa, eftersom lillasyster ändå väcker mig. Således hade inte han blivit väckt och jag hade "jag ska bara"-mentalitet, somnat om...
Regnet öste ner där ute. Vi segade oss upp och var iväg exakt 2 timmar efteråt. Kl.10.10. Jag visste ju att det skulle ta två timmar att bli klara oavsett hur mycket vi stressade, med andra ord, jag stressade.



Då vi kört ett tag började vi fundera på huruvida vi kan ändra på våra planer. Det är inte så kul att gå på en djurpark i ösregn. Campingstugan blev till vårt förfogande kl.14. Så vi beslöt att åka till Veljekset Keskinens varuhus på en kort shoppingtur efter att vi ätit vår medhavda lunch i form av tunnbrödsrullar och drickyoghurt. Storasyster upptäckte Miljoona tivolit som öppnade då samma dag. Trots regn ville hon åka karusell några gånger. Därefter åkte vi till Ähtäri och vår stuga.





De senaste gångerna jag bott på en camping har det varit i Ullared i Sverige. Ullaredstugorna är mycket fina och prisvärda. 650kr/dygn för en 4pers stuga med kokmöjligheter och badrum. Jag hade förväntat mig något liknande. Visst hade vår stuga dessa bekvämligheter, men i mindre skala. Wc med handdusch i ett minimalt utrymme i storlek som på en båthytt. Ilves-stugan var så liten att vi knappt rymdes in med våra väskor och en barnvagn. Belysningen var dålig. Stugan var sliten. För 80 euro/dygn hade jag nog förväntat mig en fräschare stuga. Det blev en klaustrofobisk känsla.

Vi kastade avundsjuka blickar på de nybyggda Hirvi husen. Men  275 euro/natt  kändes nog för mycket. Dock hade vi funderat på en hotellnatt i Onnentähti hotellet i Tuuri. Det hade bara kostat 20 euro till och då hade vi fått frukost och sluppit släpa med sängkläder och fixa sängarna. Men snålhet bedrar vishet. Till nästa gång vet vi att Tuuri nog hade varit ett bättre alternativ.


På torsdagen blev det soligt och fint tack o lov och vi kunde besöka djurparken utan att bli blöta. Åter igen huvudlöst dyrt. 16 euro per person för oss tre. Storasyster har ju hunnit fylla 3 år. Med tanke på att det ändå finns bara finländska djur (mestadels) så var det nog lite överpris. Ett besök på Skansen i Stockholm kostar antagligen ännu mindre. Åtminstone för 10 år sedan var det 100-120 kr i inträde en tisdag inklusive Allsång på Skansen. Mycket mera prisvärt. Skansen har dessutom en mycket fin miljö, fler exotiska djur och även växter och trädgårdar m.m Så "nästa gång" blir det nog Skansen istället.

Vi var  i djurparken i 4 timmar. Lillasyster sov snällt i vagnen för det mesta. Storasyster hade tillgång till en ståbräda men ville gå själv hela rundan på 3 km. Björnarna var de mest intressanta djuren att se. Vargarna bara låg och sov. Strax efter ingången fanns det ett lekområde med rutschbana. Det tyckte storasyster mest om.


 








 

 Efter vårt besök på Ähtäri zoo återvände vi till Tuuri och Miljoona Tivoli igen. Därefter ett besök på matbutiken och sedan iväg hemåt. Hemma var vi ca kl.20 på torsdagskvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar