header

header

söndag 27 april 2014

Beklädnadsindustrin idag

 Vasabladet 27.4.2014 lyfter fram problematiken kring världens överproduktion av bomull och kläder. Det produceras mängder av kläder idag. Mycket mera än vad vi behöver. Vad kommer detta att leda till? Hur kommer jorden att påverkas av alla de kemikalieutsläpp som dessa fabriker gör? Hur mår textilarbetarna? Det är en mycket intressant redogörelse som Vasabladet gjort.

Vem tjänar mest på skjortan? Jo, själva butiken som säljer den. Ska det vara så?


 Överkonsumtion av bomull och kläder. Vad händer med vårt jordklot?

Märkningen av kläder. ÖKO-tex kläder är inte alls så bra som jag själv trodde. Bra med utförlig information här i tabellen.

En textilarbetares lön är ca 27 euro i månaden och då arbetar de i snitt 76 timmar i veckan. Skulle vi själva vilja jobba för den lönen?

Mitt tips är att köpa kläder på loppis. Då har kläderna redan tvättats många gånger och en del kemikalierester försvunnit.

Loppis eller bränn upp. Vad gör du med gamla kläder?

Jag tycker om att sy och syr gärna kläder till min dotter. Jag skulle gärna sy mera till mig själv också. Jag håller med Heidi Eriksson om att man som sömmerska sätter större värde vid själva produktionen. Jag vet att det tar tid att sy kläder. För mig är hemsytt mera värdefullt.

0,4% av plaggets pris är sömmerskans lön. I detta fall 12 cent. Om du själv skulle sy den här skjortan, vad skulle du vilja sätta för pris på den?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar