header

header

söndag 18 mars 2012

Vad blir det för mat?

Rubriken kanske får dig att tänka på Per Morberg och hans delikata och kaloririka maträtter. Jag tycker min vardag kretsar mycket kring mat nu. Laga mat, handla mat och detta eviga klottande med mat. Vår dotter lär sig att äta själv och väldigt mycket hamnar på golvet.

Idag har jag varit och storhandlat mat för hela veckan hoppas jag. Den här veckan har vi varit till butiken 4-5 ggr tror jag. Så nu skall det nog bli ändring på det. TVÅ gånger i veckan skall vi handla mat, högst! Det måste räcka.
Sen har jag bakat semlor. Nu skall det bli hembakt bröd lite oftare. Både billigare och nyttigare!
Tjejen skall mer och mer äta samma mat som oss. Så dricker hon nu vanlig blå eller röd mjölk också.

Det här med mat har börjat kännas jobbigt. Vad blir det för mat idag? Imorgon, till helgen? Alltid samma planering. Konstigt nog endast en planering som kvinnor gör. För att slippa fundera så mycket har jag gjort en matlista för alla veckor. Det kommer vi (det betyder jag) att följa vid matlagningen.

Varje måndag äter vi hädanefter ris. Förslaget blev dock inte godkänt.
Varje tisdag äter vi fisk.
Onsdag är ännu valbart.
Varje torsdag äter vi ärtsoppa. Godkänt än så länge. Vår dotter gillar ärtsoppa.
Varje fredag gör vi som en stor del av barnfamiljerna, inspirerade av Familjen annorlunda osv . . . Vi äter tacos, tortillas, tacogratäng eller dylikt.
Varje lördag äter vi korv eller biff. Det hade jag tänkt iallafall.
Varje söndag är det äänu öppet. Men min sambo lär nog yrka på spaghetti och köttfärssås. Det borde vi äta en gång i veckan, alltid. Då vore min sambo glad.

Idag såg jag plötsligt den sjunde tanden! Vad tiden går fort med sötnosen. Det var inte länge sen första tanden kom känns det som. Ävenom det nog var rätt länge sen ändå.

Idag hade jag tänkt skriva ett långt inlägg, eftersom det var så länge sedan sist. Men just då jag skulle börja hörde jag ett gnällande ljud. Tjejen hade vaknat förståss. Som alltid då jag sitter vid datorn. Det är som om knaprandet på tangenterna väcker henne. Då är datorn i datarummet, som nog ändå är en bit bort från sovrummet och hennes säng.

En trevlig vecka önskar vi alla

Tidningsläsning med pappa. En obligatorisk sysselsättning varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar