header

header

måndag 12 oktober 2015

Supergott till mellanmålet

Nyttiga mellanmålsrutor har jag gjort idag.


Det kanske ser ut som traditionella chokladrutor men det är det inte. Det är nyttiga mellanmålsrutor utan tillsatt socker. I ursprungsreceptet skulle det vara 2 msk flytande honung, men jag hade ingen, så det fick bli agavesirap istället. Det skulle också vara 2 tsk vaniljsocker. Det hade jag inte heller så det fick bli äkta vaniljpulver istället. Det skulle också vara sesamfrön, torkade blåbär och hälften så mycket havregryn.

Mitt recept blev så här

2dl havregryn
1dl russin
1dl solrosfrön/pumpafrön
2tsk vaniljpulver
2msk kakao
3 tsk kanel
1msk agavesirap
4 äggvitor
kokosflingor att strö över

Jag mixade alla torra ingredienser i mixern. Jag tillsatte sirap och äggvita och mixade lite till. Allt hälldes i en liten bakplåtsklädd långpanna. Jag strödde över kokosflingor.
125 grader i 10 minuter i varmluftsugn hade jag.


Det blev super gott. Storasyster ville gärna ha flera bitar. Äntligen har jag hittat ett recept som är gott och nyttigt men utan tillsatt socker,  mandlar, nötter och är dessutom glutenfritt. Annars tycker jag att det skall vara mandelmjöl i alla recept på glutenfritt. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar