header

header

onsdag 21 oktober 2015

Nya böcker och dagens bakning

Vi har beställt lite böcker. Min sambo vill läsa om älgjakt medans jag föredrar kokböcker. Böckerna till höger är min julklapp. Men eftersom sambon ville ha sin bok direkt så tog jag också i bruk mina böcker.



Den här boken är riktigt perfekt för mig. Många riktigt smarriga recept och helt utan vitt socker. Årets julklapp helt klart. Remmarna kommer jag absolut att försöka göra.


Chokladbollarna gjorde jag i morse då vi väntade besök idag. Storasyster åt 4 på en gång. Dock ändrade jag lite på receptet. Jag använde saltat smör vilket gjorde att det började smaka salt. För att kompensera malde jag ner några dadlar också och ca 50g mandelpulver. Då blev det en bättre smak. På sistone har jag gjort energibollar utan smör och vant mig vid den smaken. Det gjorde att dessa bollar smakade väldigt mycket smör.

 

Jag gjorde även banan och blåbärsmuffins enligt receptet i boken. De blev riktigt goda. 



I boken kan man också läsa om socker. Hur farligt är socker egentligen och var finns det mycket dolt socker? Kan man avsockra barnen? En mycket bra bok som jag rekommenderar.


Receptet på fröknäcket finns i den andra boken från serien Kyrkkaffe. Den boken är också ett bra julklappstips! Stevia används istället för vitt socker. Dock faller det inte riktigt mig i smaken. Då föredrar jag nog honung eller kokossocker ändå.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar