header

header

måndag 24 juni 2013

Midsommarens projekt

Vi har gjort en blomlåda ovanpå en cementplatta. Idéen fick sin början från att smultronplantor hade börjat föröka sig där och jag ville gärna ha dem kvar. Så jag satte jord runtomkring. De växte och frodades.


Men det var inte så snyggt med en hög jord så där mitt på en cementplatta. Så en blomlåda kunde va ett alternativ. Det blev fint, med nivåer för växter i olika höjd.




Nu är det bara att fundera ut vilka blommor det skall bli. Det skall vara växter som tål blåst, för just där så blåser det nog mycket. Eftersom det är en cementplatta under så kan det också bli ganska torrt. Gällande perenner så behöver de också kunna övervintra och förhoppningsvis inte frysa bort.

Jag har funderat på trädgårdsiris, lammöra, stor klocka, karpaterklocka, penningblad och bitterrot. Så kanske någonting sådant. Jag får väl testa och se vad som övervintrar.

Just nu finns det lite sommarblommor, smultronplantor och jordgubbsplantor i lådan.



Fjäderbuske och Flitiga Lisa


Sommarmalva heter denna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar