header

header

torsdag 25 oktober 2012

Rösta på söndag

Det här med att rösta är inte så lätt och inte så självklart heller. Det kom jag på idag då jag skulle förklara det för mina elever.
Vem får rösta?
Alla som enligt skattebyrån och andra instanser hade Närpes som hemort den 31.12.2011 borde få rösta i kommunalvalet i Närpes.
Du vet att du får rösta om du fått en valsedel i din postlåda.

Vem kan du rösta på? Kandidatlistan hittar du här.


Kandidaterna hör till olika partier. Dessa partier har alla hemsidor som du kan besöka på internet.
Svenska Folkpartiet    
SDP
Centern
Kristliga förbundet


Var kan du rösta? Det beror på var du bor. Läs på din röstsedel.

Val av stadsfullmäktige i Närpes stad förrättas söndagen den 28 oktober 2012 kl 09.00-20.00.


Röstningsområden och röstningsställen inom Närpes stad är följande: Röstningsområden Röstningsställen Adress
01. Pjelax röstningsområde Pjelax skola Pjelaxvägen 1
02. Böle -"- Böle ungdomsförenings lokal Kristinestadsvägen 578
03. Finby -"- Skolcentrum Skolgränd 9A
04. Näsby -"- Stadshuset i Närpes Kyrkvägen 2
05. Kåtnäs -"- Stenbackens skola Pitvägen 9
06. Kalax -"- Kalax skola Norrtåget 1
07. Nämpnäs -"- F.d. Nämpnäs skola Nämpnäsvägen 142
08. Norrnäs -"- Västra Närpes skola Norrnäsvägen 34
09. Rangsby -"- F.d. Rangsby skola Rangsbyvägen 195
10. Töjby -"- F.d. Töjby skola Töjby skolväg 9
11. Yttermark -"- Yttermark skola Uljensvägen 2
12. Övermark -"- Övermark skola Vasavägen 1647
13. Räfsbäck -"- Räfsbäck byagård Vasavägen 2118
14. Pörtom -"- Pörtom skola Centrumgränd 2



Jag har redan röstat.
Jag röstade på min pappa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar