header

header

torsdag 24 maj 2012

Slutet av terminen är nära

Snart är den här skolterminen slut. Sådär en vecka har eleverna kvar. Jobbet som lärare kan ses som en krokig väg med många uppförsbackar och nedförsbackar. Som en olikformad rörelse. Ibland accelererar bilen (inlärningen) galant i 100km/h medans det periodvis kan kännas som att bilen bara retarderar. Vi börjar om, men det hjälper inte.
Mina kära elever hade idag förhör i mekanik. Därav kom jag utsökt på att bilens acceleration och retardation passar in i denna liknelse om undervisning.

Ingen dag är den andra lik i skolan. Det går inte att förutspå hur en skoldag skall bli. Det blir aldrig som man tänkt sig. Jag tjatar och gnatar och skriker och suckar och grimaserar och pekar och visar, men stundtals också skrattar och ler och känner mig jättenöjd. Ibland går det ju bara så där över förväntan.
En plan måste man ha i sin undervisning och gärna några reservplaner till. En stor portion humor, men också flertalet goda argument. 

Jag har försökt att lära mina elever att de lär sig för livet, för arbetslivet. Inte bara inför nästa prov. Då är förståss ofta frågan varför skall den och den uppgiften göras. Till vilken nytta? Det är inte alltid så lätt att svara på.

Skolan har varit en stor del av mitt liv. Jag har gått många år i skolan. Studerat många år på högskola. Mina elever brukar ofta ifrågasätta till vilken nytta, hur har jag orkat med det, varför skall man gå i skolan . . .
Personligen är min åsikt för att det är roligt. Men jag motiverar det med att det är viktigt att ha en utbildning.

Jag tycker det är roligt att få lära mina elever, ge dem kunskap, men likaså roligt är det att jag själv kan lära mig. Jag har ett behov av att få lära mig. En utbildning är bara en etapp på vägen. Jag känner att jag blir aldrig fullärd.

Böcker faschinerar mig och det mesta är faktiskt roligt att få lära sig. Allt från nya mönster, nya tekniker, till ett nytt recept eller en räknemetod.

Jag kommer att sakna mina tonåringar, som snart avslutar den grundläggande 7-9 och ger sig ut i studielivet, arbetslivet . . . det verkliga livet? Jag hoppas att de skall ha det bra och få ett gott liv. Jag förmodar att de om kanske 10-15 år bildar familj och bygger hus. Det är alltid intressant att se hur det går för eleverna senare i livet. Mina elever, som jag minns, som jag hade under mina praktikperioder under studietiden, är idag framgångsrika vuxna med fina jobb och egna familjer. Det är roligt att se att livet går deras väg. Om man kan säga så ?

Jag hoppas att jag kunnat lära mina stora tonåringar någonting. Att de, om inte i sommar, så om några år, kan känna att tiden i skolan varit nyttig, utvecklande och iallafall lite rolig. Att de kommer ihåg lite av mina visdomsord.
-Det är viktigt att ha en utbildning
- Det är viktigt att kunna ta hand om sig själv
- Det är viktigt att klara av saker på egen hand. Mamma finns inte där för alltid. Ej heller varken din lärare eller städpersonal.
- Det är viktigt att inte ta något för givet. Man måste oftast kämpa för att nå sina mål.
Sist och slutligen HA TÅLAMOD.

En skön och fin sommar önskar jag alla lärare och elever (som nästa vecka får sommarlov).


 Bilderna symboliserar vad jag skall ägna min sommar åt. En dotter som äter sand och planering av höstens kurser.










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar