header

header

torsdag 8 september 2011

Gårdagens bärplock

Jag gör sällan saft, sylt eller gele. Sällan betyder aldrig. Men med inspiration från Matildas aroniakok så blev det gårdagens projekt. Vi har en häck med aroniabuskar. Det är första året jag plockar aroniabär, men knappast det sista.

Aroniabuskar

Vissa buskar var riktiga guldgruvor

Trots det blåsiga vädret begav vi oss iväg till vår aroniahäck på vår "kolonilott", kunde man säga. Men det var nog rätt så trist att kolla på en bärplockande mamma, så lilltjejen tog sig en eftermiddagsvila.

Arbetsledaren

Bärskörden blev riklig för att vara första årets skörd. Helt nöjd är jag. Min sambo tillade även att en massa bär hade gott till spillo då han trimmat aroniahäcken med häcksaxen.

Första skörden. Inte så illa!

Saften blev god om än lite sträv. Jag gjorde råsaft. Totalt sockerfri. Dock ville jag testa på att göra gelé. Sylt blev ju en omöjlighet då jag silat bären. Så av aroniabär, gelatinblad och socker så där på högt, så blev det en ordentligt söt, verkligt söt, gelé. Men visst är den god. Frågan är, hur länge kan man spara gele´n sen i kylskåpet? Tja, det återstår väl att se.


2 kommentarer:

  1. Gelén borde hålla sig flera månader, och ännu bättre med en liten droppe ättika i. Enligt min svärmor ska man sätta till en droppe ättika i all sylt man gör, och det har faktiskt gjort att min hallonsylt har hållit ett helt år =)
    Tyckte också aroniasaften blev lite sträv. Men enligt Leif Blomqvist (på Blomqvist plantskola) blir det bättre om man blandar med lite äpplen eller krusbär.

    SvaraRadera